تاثیر روش خشک کردن بر خواص چوب

تاثیر روش خشک کردن بر خواص چوب

تاثیر روش خشک کردن بر خواص چوب

از کوره های معمولی , خلا و دستگاه خشک کن چوب  معمولاً در صنعت برای خشک کردن چوب استفاده می شود. در این مقاله ، ما به شما کمک میکنیم تا درک بهتری از تاثیر روش خشک کردن بر خواص چوب پیدا کنید.  آزمایشات انجام شده نشان داد که ساختار شیمیایی چوب در طی خشک شدن توسط کوره معمولی بیش از خشک شدن در خلا دچار تغییر شده است. مدول الاستیک و سختی اندازه گیری شده نشان داد که تأثیر خشک شدن چوب را می توان در سطح دیواره سلول نیز تشخیص داد. نتایج این مطالعه نشان داد که باید توجه ویژه ای به اثرات روشهای خشک کردن خاص بر ساختار شیمیایی چوب داده شود ، زیرا تغییرات شیمیایی رخ داده در کوره بر کیفیت محصولات نهایی تأثیر می گذارد. خشک کردن مرحله مهمی در فرآیند تولید چوب است. خشک شدن نامناسب باعث ایجاد ترک ، پارگی ساختار سلولی ، تغییر رنگ و تحریف فیزیکی ، که باعث کاهش ارزش محصول نهایی می شود و باعث خسارات قابل توجه صنعت چوب می شود. برای اکثر کاربردها ، چوب های سبز یا اشباع شده از آب باید خشک شوند تا با محیط تولید نهایی تعادل داشته باشد.  فرایند خشک کردن شامل انتقال از حالت فعال به حالت غیر فعال برای اجزای چوبی است.

خشک کردن 40 تا 70 درصد انرژی مصرف شده در کل فرآیند تولید محصول چوب را تشکیل می دهد .خشک کردن به طور معمول خواص چوبی مانند ثبات ابعاد ، سازگاری با پوشش ها یا چسب ها و خواص مکانیکی را بهبود می بخشد. علاوه بر این ، خشک کردن باعث بهبود توانایی کار ، خصوصیات صوتی و قابلیت هدایت الکتریکی و همچنین مقاومت در برابر تجزیه بیولوژیکی می شود . خشک کردن بصورت معمولی و خشک کردن خلا متداول ترین روش ها در صنعت چوب است. خشک کردن در خلا مزایای بسیاری را در مقایسه با روش معمولی دارد، به ویژه با گونه های چوب سخت که در ساخت مبلمان ، کفپوش و سایر موارد کاربردی ترجیح داده می شود. به عنوان مثال ، می تواند زمان خشک شدن را به طور قابل توجهی کوتاه کند ، برای قسمت های بزرگ چوب مناسب است ، خطر تغییر رنگ را کاهش می دهد و از نظر انرژی از کارآیی خوبی برخوردار است .

خشک کردن به روش سنتی ، عمدتا به دلیل کند بودن و وابستگی بیش از حد به شرایط آب و هوایی و فصلی برای پاسخگویی به الزامات تاسیسات مدرن نجاری و نیازهای محصول (کوچک شدن ، تورم ، اتصالات ، تحمل ها) نقص هایی نسبت به روش مدرن دارد. . فرآیند خشک کردن بر عملکرد چوب تأثیر می گذارد. روش های خشک کردن مصنوعی از شدت متفاوت بر روی خصوصیات مختلف چوب خشک تأثیر می گذارد . خشک شدن بر روی ساختار فوق مولکولی سلولز تأثیر می گذارد. اگرچه خشک شدن باعث تغییر در سلولهای پوستی و سلولز نمی شود. ساختار کریستالی ، تاثیری در اندازه نانهای میکروفیبریلی و در نتیجه دسترسی به سلولز برای آب دارد. خشک کردن بر روی خواص مکانیکی چوب از سه طریق تأثیر می گذارد ، یعنی از طریق اثر مستقیم از دست دادن رطوبت ، تنش ها و فشارهای خشک کردن داخلی و تأثیرات دمایی روی مولفه های چوب. خشک شدن با مایکروویو مقاومت نمونه های خشک شده را تا 60٪ کاهش می دهد و خشک شدن در خلا تأثیر منفی کمتری بر خواص مکانیکی در سطح بافت و سلول دارد. اهمیت خشک شدن در فرآیند تولید کل محصولات خیز و عملکرد محصول در خدمات ، نیاز به درک بهتر از تاثیر روش خشک کردن بر خواص چوب را دارد.

تاثیر روش خشک کردن بر خواص چوب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *